onsdag 28 augusti 2013

För lite och för sent.

Flygblad vi delade ut idag på SUS i Lund
Igår bestämde den borgerliga majoriteten i Region Skåne att skatten ska höjas med 30 öre. Det ger 700 miljoner kronor mer i kassan. 700 miljoner räcker inte för att täcka de behov som finns eller för att stoppa nedskärningarna. Sedan anställningsstoppet infördes förra sommaren har nästan 700 anställda försvunnit. I år måste personalen minskas med cirka 1000 anställda. Det finns dessutom ett underskott att täcka upp. Detta kommer inte en höjning på 30 öre att lösa – och inte heller kommer den som har förlorat jobbat att få tillbaka sin anställning. 700 miljoner är givetvis jättemycket pengar. Det är svårt att föreställa sig hur mycket det är och det kan verka som om det är en stor satsning på sjukvården. Men vad är mest intressant – hur stor ett tillskott är eller om det är ett tillräckligt tillskott? Om jag behöver 7000 kronor för att betala min hyra – kan jag då säga att det räcker om jag får 5000 kronor? Givetvis inte – hyran blir inte lägre på grund av att min inkomst är för låg för att klara av att betala den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar