måndag 17 juni 2013

Problem på kvinnokliniken i sommar?

Lägg till bildtext
Kvinnokliniken på SUS har länge dragits med stora problem som en följd av de nedskärningar den politiska majoriteten tvingat på verksamheten. Nu inför sommaren har klinken stora svårigheter med att rekrytera tillräckligt med vikarier för att klara bemanningen. Det innebär att flera avdelningar kommer att slås ihop mellan Malmö och Lund. Exempelvis stänger KK-akuten i Lund och kvinnorna hänvisas till Malmö, medan gravida kvinnor med komplikationer som behöver läggas in bara kan läggas in i Lund.
Idag ställde jag en enkel fråga till Carl-Johan Sonesson (M) ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden:

Kan du garantera att födande kvinnor i Malmö och Lund kan känna sig trygga inför förlossningen trots den uppenbara personal- och vårdplatsbristen?

Svaret fick jag av Michael Sandin (M). Han menade att självklart kan kvinnorna känna sig trygga för att något senare i diskussionen hävda att sparbetingen på verksamheten var något personen och personer från samma parti som personen i den andra talarstolen hittat på, att bristande resurser, inte behov gör att man inte kan hålla kvinnoklinikens akutmottagning Lund öppen under sommaren.
På mina följdfrågor om huruvida det skulle förbättra situationen för en redan hårt ansträngd personal att jobba lite mer, om köerna i Malmö kunde tänkas öka nu när antalet platser minskades, om det inte var så att ett större behov rimligen borde mötas av ett ökat – inte minskat utbud – fick jag inte riktigt svar tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar