fredag 17 januari 2014

Flyinge - möten för hästar och människor

En magisk plats. Det är första rubriken i Flyinges egna broshyr om vilka utbildningar man kan söka hos dem. Och visst – för en gammal hästtjej är det faktiskt lite av en magisk plats. Jag minns fortfarande spänningen och förväntan jag bar med mig när jag som liten fick åka med hit och titta på de vackra hästarna och fantastiska uppvisningar.

Lite förväntan finns också kvar inföe mitt studiebesök idag. Men nu handlar det kanske mest om att få veta mer om deras verksamhet, utbildningar och framtidsvisioner. En stor del av verksamheten är utbildning , exempelvis hovslagarutbildning, beridarprogram, hippologprogram och gymnasium och unghästutbildare och forskning.
Förutom det arrangeras också evenemang 90 dagar om året med drygt 72 000 besökare – det gör dom till en besöksmagnet i Skåne. Och fler vill dom att det ska bli – 2020 är målet att vara Europas främsta mötesplats för hästar och människor.

För Lunds och skånes del är detta givetvis en styrka – att ha en av europas stora ridsportscenter inom territoriet. Frågan är om vi är tillräckligt bra på att ta tillvara på möjlighetern det för med sig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar